Co je webový copywriting? To pochopí i vaše babička

17.02.2017

Všimli jste si, že na některé webovky se rádi vracíte? Naučte se základní 4 pravidla, díky kterým si lidé zamilují i váš web.

Představte si, že nakupujete v e-shopu. Třeba halenku nebo zájezd k moři.

Který web vás bude bavit?
1) Na dva tři kliknutí jste našli všechno podstatné, nakupování vás bavilo, web na vás působil důvěryhodně a hlavně přesně vystihl, co potřebujete.
2) Web je tak nepřehledný, že byste ho raději zavřeli. Našli jste tu hromadu textu a taky frází typu "dynamická firma", ale nedozvěděli jste se, z jakého materiálu je výrobek. Zaboha nemůžete najít kontakt a ty texty snad psal ponocný...

Který z webů bude mít větší zisk a více zákazníků?

Web copywriting proto není jen hraní se slovy, ale prodává. Slova fungují k tomu, aby si vás návštěvníci webu oblíbili, přes web vás oslovili (v případě prezentačního webu) nebo u vás nakoupili (pokud jste e-shopu).

Copywriting se vrhá na veškeré texty, které na stránkách vidíte - menu, popisky produktů, představení o nás, kontakt až po patičku. Také znění newsletteru nevzniklo jen tak halabala...

Jako copywriter jsem "překladatel" mezi firmou a jejich zákazníky - tak popisuju svoji práci těm, kteří se ošklíbají nad profesí copywritera. Obvykle spolupracuju s lidmi, kteří
a) jsou pohlcení vlastním projektem a potřebují rozlišit, které informace jsou důležité pro ně a které pro zákazníky,
b) se do psaní pustili sami, ale cítí, že to není ono a potřebují popostrčit,
c) radši delegují copywriting, protože vědí, co chtějí.


Jak má vypadat webový text, aby prodával?

Jak změna textů rapidně vedne zisky? Čti, babi!

  1. Je jasný a srozumitelný
    Návštěvník na hlavní stránce hned pochopí, co firma nabízí. Vysvětlíte jí vám podmínky nákupu - žádné složitosti, ale jako pro blbce. Potvrzovací hlášky zákazníka ujišťují, že si opravdu objednal a že dělá všechno dobře. A tak dále. (tady se bratříčkuje dobrý copywriting a dobré rozvržení webu; uživatelsky přátelský web poznáte snadno - nehledáte tam dvě hodiny, co potřebujete...)
  2. Je stručný
    Zákazník nekompromisně přeskočí vaše dlouhé texty, maximálně zaznamená vytučněná slovní spojení... Webové texty totiž nečteme, ale skenujeme oči. Takže když jako copywriter vystihnete pointu ve dvou větách, máte vyhráno. A že máte chuť se rozepsat a nahnat klíčová slova? Udělejte to na blogu nebo v popiskách produktů.
  3. Mluví jazykem vaší cílovky
    Prodáváte učebnice pro akademiky, nebo balzámy na rty? Sledují vaši zákazníci nejnovější módní trendy, nebo je spíš zajímá recyklace a ekologie? Oceňují u vás znalost oboru, nebo řeší hlavně praktičnost zboží? Jak řešíte jejich problém? Možná budete na webu používat slang nebo odborné výrazy. A co tykání nebo vykání? Je toho hafec...
    (skvěle vyladěnou komunikaci má projekt kokoza nebo provokativní Woox)
  4. Rozumí potřebám zákazníka
    Nezahlcujte návštěvníka webu informacemi, které jsou důležité pro vás a vaši firmu, ale vašim zákazníkům jsou putna. Lidé nakupují podle pocitů. Vystihněte tedy jejich potřeby a nalaďte je na atmosféru, ve které si váš výrobek užijí. Proto se z reklam ozývá "Káva pro chvíle pohody" nebo "Za to, že jsi". Jednoduše říkají, že s konkrétním výrobkem se budete mít famfárově. To chceš...

Co dělá copywriter?

Moničko, a za to psaní ti někdo platí?

Textování webu není jako psaní slohovky. Abych se texty trefila, potřebuju nejdřív zjistit spoustu informací:

  • Ptám se, co firma přesně dělá a jaké má hodnoty.
  • Zpovídám ji, kdo jsou její zákazníci, co je zajímá a na co slyší. Mladé ženy 18-35 let osloví zcela jiný tón komunikace než manažery 35+.
  • Zkoumám prostředí/službu/výrobky. Abych do textu nepsala koniny. Googlím také konkurenci a cizojazyčné weby se stejnou tematikou.
  • Textuju web, aby mluvil jazykem zákazníka.
  • Hlídám, aby texty obsahovaly klíčová slova. Ta, díky kterým pak web najdete přes Google nebo Seznam (babi, víc info kdyžtak hledej pod zkratkou SEO).
  • Komunikuju s klientem/klientkou.
    Aby věděli, jak to bude vypadat + kdy bude hotovo + kolik to bude stát.
    Abych věděla, kolik času mi to zabere + kolik vydělám.
    Abychom se včas domlouvali, co opravit + co udělat jinak a proč.

Často taky p
řesvědčuju firmy, že některé informace jsou jejich klientům k ničemu. A návštěvníky webu pak slovy vedeme k tomu, aby si firmu oblíbili, přes web ji oslovili (v případě prezentačního webu) nebo tu nakoupili (u e-shopu).

Tak co, babi? Je to jasný?

Myslím, že moje babička by copywritingu porozumněla. Ona byla vcelku počítačově gramotná. V 74 letech psala e-maily, volala přes Skype a dokonce používala Facebook. Jen nikdy nepochopila rozdíl mezi soukromou zprávu a komentářem pod fotkou. Asi špatnej copywriting nebo co... ;)

Přečtěte si také:

 

Home office je dar i prokletí. Mívám dny, kdy vyluxuju celý byt i ledničku, zato nenapíšu ani čárku. Proto hledám ideální café-office, kde mě nakrmí, napojí a neotravují každou půlhodinu (a zároveň mě nenutí jíst jeden muffin za druhým). V jaké pražské kavárně a restauraci se potkáme?

Smutné upomínkové maily a uslzené nákupní košíky - někdy je toho trochu moc. Vybrala jsem proto několik webů, které na mě v poslední době zaútočily emocemi. Opravdu má smysl si vydupat pozornost jako hysterická bejvalka?