5+1 lekce copywritingu, které vás naučí katalog IKEA

25.08.2017

V katalogu IKEA 2018 jsem vyhmátla několik postřehů, jak psát firemní blog. A je úplně fuk, jestli žlutomodrou značkou pohrdáte, nebo váš byt obsahuje všechno od PAX až po EKTORP.

1. Lákadlo na první pohled

Nábytkový gigant letos zvolil atraktivní přebal od spisovatele "Hanse Furnitursena", haha. A po rozbalení knižní slupky vám slíbí, že ceny pravděpodobně klesnou. Prostě jste lapeni. V loňských letech jste si navíc utvořili rituál, že si uděláte kafe, sednete si do křesla a začnete listovat a snít.

Lekce copywritingu: U zákazníka máte několik prvních pár sekund na zaujmutí, jinak zavírá web/zahazuje leták. Když se člověku opakovaně trefíte do noty, získáváte jeho sympatie na dlouuuho.

2. Příběhy ze života a lidské smysly

Švédský gigant ví, jaké potíže řešíte při sestěhování s přítelem. Že po porodu potřebujete zhubnout. A že se vám ráno vůbec nechce vstávat.

Proto svou komunikací hraje na city a popisuje běžné situace z vašeho života. Jeho zbraně jsou obyčejné lidské smysly. Protože den přece začíná lépe, když ráno šlápnete na měkký koberec.

Lekce copywritingu: Nepopisujte sebe a váš produkt, ale to, jak zlepšíte život vašeho zákazníka.

3. Ukázkový perex

Žádné zbytečné plky! Krátký odstavec ke každému obrázku vysvětlí, co člověk vidí + připojí potřebnou emoce. Taky prozrazuje ty nejdůležitější informace, například jak vybrat matraci. Přesně takhle by mohly začínat články o bydlení.

Lekce copywritingu: Do tří vět perexu nacpěte to nejpodstatnější. A vzbuďte jimi zvědavost. Jo a všechny věty, která se dají smazat, opravdu smažte.


4. Kultura až na prvním místě

Kafe, které pěstuje a praží spokojený člověk. Kuchyně vyrobená z použitých PETek. Prvotřídní design od designérů, co dýchají pro svou firmu. A vy máte pocit, že tuhle firmu dělají uvědomělí fajn lidi.

Lekce copywritingu: Ujasněte si firemní hodnoty a prolínejte je v textu.

5. Mluvící hlavy

Do kolektivu vás vtáhnou fotkou a přímou řečí. Uvozovky nahoře a dole prostě dělají příběh. Přece si rádi přečtete názor designérů, proč tu novou sedačku vytvořili zrovna takhle.

IKEA nechce vypadat jako anonymní korporát, ale jako firma, pro kterou zaměstnanci dýchají a dělají skvělou práci. Podobnou strategii vidíme třeba u kosmetiky Lush, která na své kelímky lepí samolepky s obrázky svých zaměstnanců. Z českých zdrojů se mi vybavuje Albert magazín. Ten vkládá Zdeňkovi Pohlreichovi do úst přímé řeči, které pravděpodobně nikdy neřekl. 

Lekce copywritingu: Dodejte své značce osobitost. Anonymita vám jen bere potřebné emoce.

+ Magazín místo reklamního letáku

Katalog IKEA není obyčejným letákem, ale "procházkou lidským životem". Od života singles, přes matky na mateřské, po rozvětvené rodiny.

Stejné je to s blogem. Ten nemá sloužit jako výkladní skříň obchodu, ale má pomoct zákazníkům. Naštěstí přibývá společností, co taky chápou princip firemního blogu, a mě ohromně baví sbírat příklady českých e-shopů, od kterých se učit. Několik hodně povedených webů rozebírám na praktickém kurzu Firemní blog: Jak začít, psát a vydržet, teď 7. září 2017 v Praze. Protože každý z nich má jinou cílovku, jinou strategii a zahrnuje několik formátů, které můžete přenést na váš vlastní blog.

Lekce copywritingu: Pište takový blog, který byste si chtěli sami číst.

Na kuličky a brusinkovou šťávu

Při listování máte pocit, že se vám ikeáci snaží pomoct ("kurňa, kam uložíme všechny ty boty!") ... a to přesně je cíl! Aniž by vám cokoliv nutili, vy sami se jim důvěrně svěříte, až budete časem potřebovat novou kuchyň. Nebo do obchoďáku zajdete jako pár, jen tak. Pro vonné svíčky a na oběd na švédské kuličky. A váš vztah tím dostává nový level.

"Tak co, už jste spolu byli v IKEA?"

Přečtěte si také:

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?

Home office je dar i prokletí. Mívám dny, kdy vyluxuju celý byt i ledničku, zato nenapíšu ani čárku. Proto hledám ideální café-office, kde mě nakrmí, napojí a neotravují každou půlhodinu (a zároveň mě nenutí jíst jeden muffin za druhým). V jaké pražské kavárně a restauraci se potkáme?