Jak ulovit e-mailové kontakty návštěvníků webu

07.08.2018

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?

Rychlou cestou do spamu

Od návštěvníka webu chcete, aby udělal na prvním místě nějakou akci - nejčastěji napsal zprávu s poptávkou služby, koupil si zboží v e-shopu nebo zhltnul vaše články.

Zápisem do newsletteru obvykle nechcete návštěvníka zahltit... jenže pak balancujete mezi možností, že si ho nikdo nezapíšte, a nebo že návštěvníka zprudíte a odejde. 

Takže většina subscribe boxů na českých webech vypadá takto:

Tady vám box zvětším, abyste na něj úplně nebrejlili... Uznejte, že tady se může zapsat jen jejich babička webu. Snad mi obrázky odpustí web OpilyJabko.cz:


Tak jak získat e-mailovou adresu zákazníka?


Nabídněte mu:

  1. fakt dobrý obsah (užitečné tipy pro zákazníky)
  2. slevu na objednávku (často je to jednorázový kupon na první nákup)
  3. příslib aktualit, slev (tady to ale chce obzvlášť vymazlenou textaci)
  4. nový článek (varianta i pro magazín či osobní blog)

Každé odrážce se teď věnuju v příkladu, který jsem našla a zaujaly mě.


1) Fakt dobrý obsah

Milujete všechno sezónní a lokální? Obrážíte farmářské trhy a věci s příběhem vám chutnají víc než z Alberta? Doporučuju web Zvasizahradky.cz. Hned na úvod všechno jasně vysvětluje, atmošku mu může závidět leckterá jiná food stránka. Na rovinu přiznám, že žeru celý web včetně copywritingu!

K jejich odběrnému boxu jen dodám, že lepší cílení snad nemohli vymyslet. Vy se jim tady dobrovolně upisujete k pravidelnému mailingu, který CHCETE číst prostě proto, že je pro vás užitečný.

Pokud byste to také chtěli použít na webu, vidím možná jedinou drobnou nevýhodu - web tímto způsobem sbírá kontakty pouze na nakupující návštěvníky. V případě webu Zvasizahradky.cz to ale dává smysl, protože se obě skupiny nakupující/prodávající snadno prolínají. Hromadu okurek přece rádi vyměníte za ten kozí sýr, že jo?

Druhým příkladem je Kuchařka pro dceru a její e-mailový klub. Autorka Florentýna postavila na pravidelném mailingu část své kariéry.

Doporučuju klub prozkoumat jako případovku. Tady se totiž nehraje hra zapiš-se-a-nenech-se-zdržovat. Naopak se tu probírá od A do Z, co vám pravidelný čtvrteční newsletter přinese.

Přijde vám textace rozvláčná? Moc keců kolem jednoho boxu? Tak se ponořte do blogu - přesně na to jsou zvyklí čtenáři webu.

Neříkám, že to samé se dá opakovat u všech typů webu, ale obsahově zaměřené stránky se tu rozhodně mohou inspirovat. Jo, a pro zajímavost zhlédnout i rozhovor s Florentýnou na MladýPodnikatel.cz.


2) Sleva na objednávku

BellaRose.cz vyráží do boje s jasnou částkou, kterou vám strhne z první objednávky. Box neschovává ho v patičce, ale nasazuje banner zhruba ve dvou třetinách home page.

Pokud cena vašeho zboží nedosahuje závratných výšin, je lepší se ohánět procenty jako už zmíněné OpileJabko.cz. Přece jen za pět kaček vám mail nikdo nesvěří... Tahle výzva se na mě usmála ve formě pop-up okna, což oproti mizerně viditelnému boxu v patičce funguje lépe (navíc už mají jistotu, že nějakou dobu brousím po e-shopu a očumuju tu cidery).

3) Příslib aktualit, akcí a slev

Box "Dáme vám vědět o slevách" mi vždycky přišel nefunkční a zastaralý. Na druhou stranu, když ho dobře natextujete, proč by nemohl fungovat. Typicky ZOOT.cz dal svému zákazníkovi pocit, že se účastní nějakého tajného klubu Box se vám totiž skrývá po levé straně webu (sune se postupně dolů a musíte ho rozbalit). Na mě ten pocit vědět něco na tajňačku zabírá. :) Palec nahoru za rychlé nenásilné segmentování podle pohlaví a lehce sexistické tlačítko. Omladině se zapalují lýtka, jasně, že to chce...

Lákat na slevy/aktuality mi však dává smysl, pokud se návštěvníci na váš web vrací opakovaně, máte zavedenou značku, kterou lidi milujou... a ideálně taky máte věrnou klientelu, která u vás vícekrát nakoupila - což je přesně případ ZOOTu. U ostatních webů bych radši udělala jinou variantu. Například u prodejce ledniček mi může být šumák, že mají Bosch zase v akci, když už mi doma jedna chladí.

Jo a tady ještě zootí patička, která je textově dosti podobná. Zaujalo mě to negativum, ale newslettery ZOOTu to určitě snesou.

Jinak umístění boxu v patičce samo o sobě opravdu není chyba. Právě tam ho často intuitivně hledáme, podobně jako třeba odkaz na sociální sítě. Navíc ajn pro konzervativního návštěvníka/zákazníka.


4) Nové články

Ondřej Ilincev posílá své nové články rovnou do e-mailu, a to rovnou v plném znění. Jeho subscribe box v podobě nerušového pop-up okna slibuje, že vám do schránky poputuje jen kvalitní obsah. 


Co mají předchozí boxy společného?

Všimněte si, že ani jeden z nich neobsahuje slovo NEWSLETTER! Pokud jste marketingový nadšenec, pak si ho ze zvědavosti zapiste dál, ale běžného zákazníka vážně neláká vidina, jak si zasoplí mailovou schránku. Navíc když mu pak pošlete mail bez špetky iniciativy a empatie, stane se vůči všem vašim sdělením imunní.

Chytrý uživatel prohlédne léčku, že ho chcete zahlcovat maily. Osobně proto hlasuju i za vyzmizíkování slova NOVINKY, které má předchozí příklad - protože to je konkrétní informace jako noha (tedy pokud nemáte web s technologickými novinkami, po kterých vám zákazníci skáčou jak gazely). Osobně se NOVINKY překládám takto:

Co tím myslí odesílatel?
ještě-nevíme-co-vám-budeme-posílat-ale-všichni-to-dělají
Co v tom vidí návštěvník?
další-mail-co-spadne-do-složky-hromadné

Není ten box trochu oldschool?

Možná vašemu webu bodnou pop-up okna (ta, co se objeví a dají se zavřít křížkem).

Možná můžete využít push notifikace (ideál na nové články).

A možná vlastně vůbec nemusíte posílat maily...

Pokud e-mailové adresy sbíráte jen proto, že to dělají všichni ostatní NEBO jeho tvoření je porod A HLAVNĚ vám mail nic nepřináší... proč ho vlastně dělat?

Na druhou stranu, z lákavých subscribe boxů (a hlavně kvalitních newsletterů!) kouká velmi slibná databáze kontaktů, klientů a zákazníků. Jen se zamyslet, jak peckoidním obsahem je lze obohatit... a pak už jen vyrazit na lov.


Přečtěte si také:

 

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?

Home office je dar i prokletí. Mívám dny, kdy vyluxuju celý byt i ledničku, zato nenapíšu ani čárku. Proto hledám ideální café-office, kde mě nakrmí, napojí a neotravují každou půlhodinu (a zároveň mě nenutí jíst jeden muffin za druhým). V jaké pražské kavárně a restauraci se potkáme?