Jak ušetřit na copywriterovi?

03.06.2017

Čím více informací copywriterovi dáte, tím méně hodin stráví nad vaším webem. A tím míň hodin práce mu proplatíte.

Proto tady máte čtyři základní otázky, na které si odpovězte, než se pustíte do copywritingu. Pomůžou nejen textům na webu, ale především v zaměření vaší strategie. Co potřebujete vědět?

1) Kdo je vaše cílovka?

Základní otázka copywritingu (ale hlavně celého byznysu), od které se potřebujeme odpíchnout. Míříte na mladé lidi, kteří obrážejí nejnovější podniky v Praze a ujíždějí si na super kafi? Nebo na architekty, kteří shání topení do domů jejich klientů? Jaké mají hodnoty a priority? Jak jim váš produkt/vaše služba pomůže? A co jim vyřeší za problém?

2) Jaký je účel webu?

Má to být webová prezentace a chcete, aby se vám klienti nebáli zavolat? Nebo provozujete e-shop, takže potřebujete, aby návštěvník prošel celým nákupním procesem a ZAPLATIL? Co doteď na webu nefunguje a mělo by? V čem cítíte největší potíž? A v čem tu potíž pociťují vaši zákazníci?

(Bacha, odpovědi na poslední dvě otázky se můžou dramaticky lišit! Tady to chce statistiky k ruce a poptat se zákazníků.)

3) Čím jste odlišní?

Na čem postavit vaši komunikaci, když jste firma jako každá jiná?? Pátrejte, proč mají lidi oslovit zrovna vás a na jaké argumenty uslyší.

Například, zrovna chystám texty na web tanečního studia Utancovat se. Oproti konkurenci se věnuje hlavně zdravotním aspektům břišního tance, lekce trvají 90 minut místo klasické hodinovky a také všem nabízejí ukázkové lekce zdarma. Zkrátka jasné argumenty, na kterých se dá stavět.

4) Jaké má copywriter/redaktor zkušenosti?

Potřebujete napsat články, e-book, blog nebo mail? V prvé řadě si najděte pisálkovy reference. Ať vidíte, že mu jde psaní od ruky a hlavně nese výsledky.

Pak případně pátrejte, jestli má s vaším tématem aspoň oborovou zkušenost (nebo ještě líp používá vaši službu). V takovém případě už trochu proniknul do tématu a taky se dobře naladí na cílovou skupinu a její jazyk.

Mně třeba jdou od ruky témata jako bydlení, vzdělání, děti a rodina, vztahy, zdraví nebo cvičení. Na druhou stranu, je hodně osvěžující konzultovat texty pro firmu na obráběcí stroje nebo psát články pro sexshop.

Nevíte? Nevadí

Když jsem začínala psát na volné noze, bláhově jsem si myslela, že dostanu zadání, text napíšu a web bude hotov. TADÁÁÁ, ani omylem! Jen pár klientů přichází s jasným požadavkem, zatímco u většiny pátráme právě po základních otázkách a co vlastně od textů chtějí.

Mými klienty jsou totiž menší firmy nebo živnostníci, za kterými nestojí celé marketingové oddělení a potřebují zkrátka někdy radu zvenčí.

Díky konzultacím a textacím jsem zjistila, že hledat výjimečnost firem a povzbuzovat je, to je naprosto boží část mojí copy práce!

Že by vznikalo nové odvětví, copywriting kombinovaný s koučinkem?

Přečtěte si také: 

 

Smutné upomínkové maily a uslzené nákupní košíky - někdy je toho trochu moc. Vybrala jsem proto několik webů, které na mě v poslední době zaútočily emocemi. Opravdu má smysl si vydupat pozornost jako hysterická bejvalka?

Řada lidí má pocit, že zadara může makat jen student, sluníčkář nebo úplnej debil. Nejste ani jedno a dobrovolnictví vám přijde dost hippie? Tenhle článek je přímo pro vás.