Jóga a marketing: Jak propagovat pozdravy slunce

19.04.2018

Když jsem začala učit jógu, potýkala jsem se s dilematem, jak své kurzy vlastně propagovat. Dělat józe marketing mi totiž přišlo jako protipól jógy.

Tento článek se postupně věnuje tématům pro

  • lidi kroucící hlavou nad kroutícími se jogíny.
  • on-line zvědavce, aby poznali zajímavou cílovku.
  • jogíny, kteří se plácají v marketingu a copywritingu.

Na začátek si pojďme vyjasnit jednu věc, která o józe neplatí.

Jogíni jsou supeštíhlí zpocení lidé, kteří si strčí za ucho palec u nohy. Nebo jsou to asketičtí vegetariáni, kteří prosedí celé hodiny se zamotanýma nohama.

Touto děsivou citací jsme si odbyli ty dva největší stereotypy, které panují o lidech praktikujících jógu, a teď se můžeme bavit o realitě české kotliny. :) Proč o ní píšu? Protože po zaklapnutí svého jablka rozprostírám podložku na jógu.


Co je (doopravdy) jóga?

Většina lidí, kteří praktikují jógu na kurzech, jsou stejní jako vy. Spěchají z práce, trápí je koleno, potřebují vyzvednout děti ze školky, procházejí partnerskou krizí.... a prostě se snaží ze všeho nebláznit. Jo a taky chtějí udělat dokonalou pozici psa s hlavou dolů, ehm.

Když řeknete "jdu na jógu", obvykle tím označujete odchod na fyzické cvičení, které prodlužuje mládí a dokáže slušně sejmout i zkušeného sportovce. V západním světě se jóga cvičí, zatímco v tradičním slovasmyslu se spíše praktikuje. Pointou jógy není pouze srolovat své tělo do kuličky. Člověk si může praxí osvojit řadu dovedností, které se kurňa hodí v 21. století. Soustředit pozornost na sebe, odpoutat myšlenky od všeho vnějšího - to je přece základ psychohygieny a všech technik prokrastinace.

Jenže marketing mi připadá pravý opak. Hulákáte do všech stran, abyste přitáhli pozornost cílové skupiny... a ta udělala to, co vy chcete (koupit, navštívit, zúčastnit se).

Proto jsem se obávala, že se svým marketingovým snažením připojím ke komerčnímu světu, který dojí jógu na maximum. Trh totiž překypuje zbožím a službami pro všechny, kdo chtějí patřit do jógového světa: oblečení, různé pomůcky, on-line lekce, speciální lekce pro golfisty nebo surfaře, jógové podložky s milióny vzorů od mandal až po Buddhu....

Motorem tohoto článku se nakonec stala reklama, na kterou jsem narazila v časopise Jóga DNES, kam mimochodem taky přispívám. Ne, není to Babišovo.

Rozjařená meditace

Na vysvětlenou: Meditací nejspíš chcete dosáhnout klidu, duševní vyrovnanosti a nebo ideálně osvícení. Fráze "rozjařená meditace" je tak vlastně dokonalý oxymoron, podobně jako hranatý míč. Čistě jazykově to je vtipně sezónní jazykový šprým, protože reklamu otiskly v jarní čísle. Jak ale asi zní rozpustile jarní ÓM?

Byznys zvaný jóga

Přemýšlela jsem, co asi indičtí mistři říkají na mediální masírku, která z jógy udělala produkt... a zároveň ji však nabídla miliónům lidí na celém světě.

Odvážně odhaduji, že řadu z nich vzniklá situace netrápí, protože vnímají všechny lidi v jednotě a hlavně nechávají na každém člověku, jak naloží se znalostmi, které k němu přijdou. Rozhodnutí, zda vás tričko s mandalou dělá lepším jogínem, záleží na vás samotných, nikoliv na marketingovém oddělení oděvní značky.

Žijeme ale ve světě, kde jsme se naučili energii převádět na peníze. Tudíž by bylo naivní si myslet, že správný učitel jógy žije pouze z milodarů. Musela jsem si proto ujasnit, že je mi sice velice sympatické bartrování ("já tebe naučím jógu, ty mi přineseš domácí jablka"), ale internet ani letenky jím nezaplatím.

Taky mě trochu uklidnilo, že jóga sama nijak nepopírá potřebu prezentování a vyjádření se. Naopak nám pomáhá s touto potřebou pracovat, aby byla co nejvíce v souladu s námi samotnými. Takže pokud budu respektovat etické principy jógy, můžu dát propagaci kurzů zelenou.

Prvních pět, kterým se říká yama, vám tu rovnou uvedu. Rozhodně by měly předcházet fyzickému praktikování jógy.

  1. nenásilí (např. nenutit do kurzu sebe ani lidi, típnout tu reklamu dřív, než začne prudit i mě)
  2. neklamání (např. neslibovat zázraky, krotit re-klamu)
  3. nekradením (např. odvádět daně)
  4. nehrabivost (např. vydělat tolik, kolik opravdu potřebuji)
  5. zdrženlivost (např. využít uvážlivě energii svou i ostatních, nepředvádět se v jógových pozicích)

Chtě nechtě se marketingu dopouští každý - plníme Facebooky a Instagramy, věšíme letáčky, děláme ukázkové lekce zdarma, posíláme mailem nový rozvrh.... takže proč předstírat, že se bez propagace obejdeme.

Rostoucí trh

Pokud se čeští majitelé studií/učitelé jógy chtějí uživit, do marketingu zkrátka šlápnout musí. Představa, že si o vašich božských lekcích budou štěbetat vrabci a naplníte sály k prasknutí, je v dnešní době trochu naivní.

Instruktorský papír ročně dostanou desítky (nebo spíš nižší stovky) lidí, z nichž spousta vlastní studia nebo vede kurzy. Jen v Praze se setkáte s jógovým studiem na každém rohu, navíc tu žijí vybíraví zákazníci, kteří mají spoustu dalších aktivit. Lidí tu však žije dost natolik, abyste mohli cílovou skupinu dostatečně zúžit. Kurzisti se hrnou jak do luxusních členských studií, tak do holých sklepů.

Ačkoliv vám všichni jogíny tvrdí, že jóga je jen jedna, v našem světě potřebujeme pro pochopení mentální škatulky, které nám pomáhají s výběrem. Přirozeně chcete vědět, jestli na lekci propotíte triko nebo vám odumřou nohy z lotosového sedu. Nebo jestli vedle vás usedne unavená padesátnice nebo ambiciozní dvacítka.

A tak jsem při otevírání vlastních kurzů pustila ke slovu copy.

Jógový marketing na vlastní kůži

Učila jsem několik let orientální tance v tanečním studiu Utancovat se. Když jsem pak držela v ruce onen papír, který mě opravňoval k učení jógy, říkala jsem si, jak komunikovat jógové lekce našim kurzistkám (= cílová skupina).

V jógovém studiu se předpokládá, že chápete význam vinyasa, jin nebo hatha. Pro tanečnice mi ale žádné takové označení nedávalo smysl - jednoduše proto, že naše cílová skupina vůbec netuší, co ty výrazy znamenají. A tak jsem zvolila tento název:

Odpočinková jóga pro šťastná záda.

Přijde vám to trochu moc? Nebo naopak dobrý nápad? Zkusím vysvětlit, co za těmi pěti slovíčky vidím:

  • Kouzelné termíny odpočinková a šťastná vyvolávají příjemné emoce. Nejspíš tedy očekáváte, že vás tu lektorka nebude buzerovat, ať koukáte stát na jedné noze. Tady si prostě dáchnete.

  • Koho bolí záda, ruku nahoru! Zaměření na záda je přesně to, co potřebuje moje cílová skupina. Málokdo přežije osmihodinové sezení v kanclu bez bolestí krční/hrudní/bederní páteře.

  • Stálé kurzistky se chytnou na osvědčený název. Ve stejném studiu se učil oblíbený kurz jménem Šťastná záda, tak si třeba někdo vzpomene (o tomhle bodu vlastně trochu pochybuju, spíš tím přiznávám původní zdroj).

  • Chápete i bez jógové terminologie, o co jde. Jako učitel tedy odbouráváte obavy lidí, kteří se k vám bojí přijít na lekci jógy, protože by tam určitě byli nejhorší/nejtlustější/nejneohebnější. Zkrátka taková jóga pro nejogíny (což by byl mimochodem taky dobrý název, nemáte zač).

  • Hravý název odradí lidi, kteří hledají dynamické styly jógy a tu "opravdovou" jógu. Pokud odcházejí s pocitem hm-to-jsem-se-teda-moc-nezapotila, je to jejich volba. Ostatně jako vždycky.

Výsledek? Jako novopečené lektorce se mi podařilo naplnit sál. Nebudu dělat, že je to normální. Jásala jsem celou cestu metrem.

Samozřejmě že plný sál nevypovídá o tom, jestli se kurz povedl. Nikdy také nezjistím, jestli za naplněné lekce mohl opravdu název kurzu - některé ženské přišly, protože mě už znaly z tanečních lekcí, jiné zase využily ukázkovou lekci zdarma a pak už zůstaly. Možná také chodily proto, že kurz jógy jsme měly ve studiu jediný.

Atraktivní název kurzu ale fungoval jako jeden díl puzzlíků, který rozhodl o přihlášce spolu s cenou kurzu, časem a místem konání.

zdroj: Facebook DYI Craft Projects
zdroj: Facebook DYI Craft Projects

Majitelé jógových studií, na slovíčko!

Web velice rozhoduje o tom, jestli se návštěvník stránky přihlásí na vaše lekce. Obor zvaný UX (user experience) se snaží, aby se uživateli na webu líbilo a hladce udělal onu konverzi, kterou po něm chcete. U e-shopu je konverzí nákup, u jógového studia přihláška a zaplacení kurzu. Navrhuju proto prostě na webu uklidit a nabízím prvních pět úkolů na start.

1. Responzivní verze webu

Vaše stránka by měla být čitelná na vícero zařízeních. Žádné strachy, nejpoužívanější šablony jako WordPress nebo Webnode mají responzivní web (co se v mobilech přechroustá do snesitelné podoby, aby se z písmenek nestaly blechy). Pokud web budujete od základů, chtějte od programátora responzivní web!

2. To nejdůležitější na home page

Nakoukněte do Google Analytics. Vsadím se s vámi o jógamatku, že rozvrh a kontakt figurují mezi nejnavštěvovanějšími stránkami webu. Stejně jako vaše úvodní stránka, která ale nejspíš zeje prázdnotou, že?

Ulehčete svým návštěvníkům hledání, ať stráví kratší čas na webu a delší ve studiu. Home page zkrátka není úvod seminárky, tak si neschovávejte nejdůležitější informace pro váš byznys. Napalte sem rozvrh, adresu a cenu lekcí (alespoň jako rozcestník). Nedělejte si iluze, že lidi vidí nahoře menu a rozkliknou si tam vše potřebné.

3. Jednoduché přihlašování

Dům jógy mě pravidelně rozčiluje svým přihlašovacím formulářem, ke kterému se musím složitě dostat. Když se po několika kliknutích KONEČNĚ dostanu do rozvrhu, snaží se mě tu zdržet pop-up oknem !!! Ve finále ještě musím překliknout do jiné záložky, abych našla svou oblíbenu hodinu v tom správném sále. Nebýt vynikající lektorky Eleny, dávno jim na to hodím bobek.

Proto vylaďte přihlašovací proces, zejména když se vám studenti hlásí na jednotlivé lekce a otravují se s tím každý týden.

4. Doplňte info o lektorech a jejich lekcích

Studenti jógy jsou mimořádně věrní. Tuze špatně snášejí, když přijdou do studia na svou pravidelnou jógovou dávku... a místo jejich gurua sedí ZÁSKOK! Celou hodinu pak trpí, že někdo naboural jedinou jistotu jejich života a z lekce odcházejí naštvaní, protože se málo/hodně zpotili.

Přesto narážím na weby, kde si nelze zobrazit rozvrh konkrétního lektora. Tady jsem zatím kovářova kobyla - platí to i na webu studia Utancovat se, kde učím.

5. Nehřešte slovem

Řeknu vám tajemství - vaše slohovky na webu nikdo nečte! Schválně pár dní pozorujte, jak vy sami čtete stránky na internetu. Nejspíš si totiž uvědomíte, že je jen přelétáte očima. Ani já si nedělám iluzi, že jste tento článek přečetli slovo od slova. Váš mozek prostě vybral to nejpodstatnější. :)

Marketing per huba

Určitě existují lektoři, kteří se nikdy marketingu nevěnovali a přesto mají plné lekce. Mají obrovský dar... a také pravdu v tom, že osobní doporučení funguje jako ten nejlepší marketing na světě. Jen bychom neměli zapomínat, že se ta šeptanda momentálně šíří přes Messenger.

Namasté.

Přečtěte si také:

 

Smutné upomínkové maily a uslzené nákupní košíky - někdy je toho trochu moc. Vybrala jsem proto několik webů, které na mě v poslední době zaútočily emocemi. Opravdu má smysl si vydupat pozornost jako hysterická bejvalka?

Řada lidí má pocit, že zadara může makat jen student, sluníčkář nebo úplnej debil. Nejste ani jedno a dobrovolnictví vám přijde dost hippie? Tenhle článek je přímo pro vás.