Kolik stojí copywriter? Konkrétní příklady a ceny

11.10.2018

Kolik stojí copywriting? Cena může napovědět, co máte čekat od textu
Kolik stojí copywriting? Cena může napovědět, co máte čekat od textu

Nejdražší jsou začátky...

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní web? Jak se zákazník chová na webu i offline? Co ho u vás baví a nebaví? Případně jak to dělají konkurenční weby?

Proto copywriter stojí nejvíc peněz na začátku, pak už práce odsýpá mnohem rychleji a můžete měřit do alelůja výsledky lepšího textu. Je to podobné, jako když ohříváte vodu - celkem dlouho se nic neděje a teprv po nějaké době začne voda vřít.

Příklad 1

Jak to tedy může vypadat v začátcích dlouhodobé spolupráce nebo u jednorázové textace? Klient osloví copywritera a dohodnou se na první schůzce. Oťukávací kafe si řada copywriteru neúčtuje nic, zejména když se spolupráce nerozjedede. Pokud se vše rozběhne podle plánu, kafe je často brané jako úvodní konzultace, takže výsledný účet může dopadnout například takto.

  • Konzultace s klientem 1 hodina
  • Zaučení do systému práce, zjišťování cílové skupiny 3 hodiny
    (za předpokladu, že klient má jasná data a neříká "Nějak to napište")
  • Textace 20 aplikačních mailů 6 hodin
  • 2x jízdné za klientem, lístek po 100 Kč

Výsledek:
4.700 Kč (450 Kč/hod)
7.700 Kč (750Kč/hod)
12.220 Kč (1200 Kč/hod)


Práce se zrychluje

Dobrá zpráva je, že jakmile jednou svého copywritera "ohřejete", každý jeho další text je napsaný mnohem rychleji. To je mimochodem jeden z důvodů, proč copywriteři zvedají ceny u dlouhodobých klientů. Dává to smysl, počítejte se mnou - když mi původně dvouhodinová práce zabere po pár měsících 70 minut a klient je s výsledky spokojený, můžu mít radost z rychle vykonané práce a směle zvýšit hodinovku. O tom, jak to provést elegantně, píše Robert Vlach v knize Na volné noze (jestli existuje aspoň jeden důvod, proč si knížku přečíst, pak je to z mého pohledu právě tato kapitola!)

Příklad 2

Jednorázové psaní článku o 2-3 normostranách, klient svou cílovku zná a má jasnou představu, co má jeho článek udělat.

  • Seznámení s firmou, jejími produkty a cílovou skupinou 2 hodiny
  • Rešerše tématu, psaní a vložení na web 3 hodiny

Výsledek:
2.250 Kč (450 Kč/hod)
3.750 Kč (750Kč/hod)
6.000 Kč (1200 Kč/hod)

Příklad 3

Jak se změní situace, když už copywriter zná firmu, produkty a cílovku? Při pravidelném psaní článků má v merku, kam sáhnout/jak to psát/co kde nastavit. A tak pro představu se můžeme z 5 hodin dostat k těmto časům:

  • Rešerše 20 minut
  • Psaní 2 hodiny

Výsledek:
1050 Kč (450 Kč/hod)
1.680 Kč (750Kč/hod)
2.800 Kč (1200 Kč/hod)

Stojí copy moc, nebo málo?

V roce 2015 jsem začínala na legrační 250korunové hodinovce. Šla jsem tehdy s kůží na trh poprvé a doufala v nalákání rozmanité klientely a různorodých oborů. Na získání referencí to zafungovalo výborně - s pár klienty spolupracuju dodnes, i když je hodinovka o pětikilo vyšší.

Na otrkání to bylo fajn, ale dneska bych svou hodinovku zvedla kvapem rychleji. Předpokládám tedy, že mé budoucí JÁ by mi také poradilo, abych na současných 750 Kč nezůstávala moc dlouho. :) Vlastně sama pořád zkoumám vhodnou hladinu - a je to dost zajímavá hra a balancování, odpovídající podle situace na trhu a vlastních možností. Velkým firmám připadá hodinovka 750 Kč nízká, zatímco pro malé firmy je méně dostupná. Proto mě dost uklidňuje práce pro neziskovky, jak jsem psala ve článku Proč pracuju zadarmo.

K hodinovce 1500 Kč a výš jsem se mentálně nedopracovala... a potřebu užitečné kalkulačky hodinové sazby od Magdy Čevelové chybu nedělám..

Příklad 4

Když spolupráce frčí a 
  • Psaní článků na blog a správa blogu 7 hodin
  • Produktové popisky do e-shopu 6 hodin

Výsledek:
5.850 Kč (450 Kč/hod)
9.750 Kč (750Kč/hod)
15.600 Kč (1200 Kč/hod)

Vaše práce vs. práce copy

Proč vše rozpočítávám na hodiny? Mám za to, že právě na tomto údaji je nejjasněji vidět, že je copywriting dobře delegovatelná práce s jasným výsledkem.

Pokud se jako zadavatel crcáte s textem 20 hodin a své trápení prokládáte prokrasticí na Facebooku, můžete mít hodinovku třeba 5x nižší a stále se vám vyplatí s copywriterem spolupracovat. Navíc pak od něj máte daný směr a tipy, jak dodržovat daný tón komunikace, i když už mu neplatíte ani korunu. Když vše funguje a zisk roste, byly to dobře investované peníze.

I pro mě bylo zajímavé poprvé zakusit práci zadavatele, když jsem delegovala tvorbu prezentací ke kurzům copywritingu. Zažít vyjednávání o ceně nebo emoce, které ve mně vznikají kvůli dvěma stovkám (!) navíc... :) Dodnes jsem ráda, že jsem si nechala poradit. Zatímco bych tehdy strávila nad tvorbou prezentací mládí a přišla o nervy laděním každého pixelu, zkušený Tomáš měl všechno hotovo za 4 hodiny.

Jak uhlídat cenu za copywriting?

  • U větších zakázek si nechte napsat jednu část na zkoušku. Ano, budete za ni platit a je to v podstatě sázka do loterie. Nicméně tři aplikační maily, jeden článek na blog nebo textace jedné stránky ukáže, jestli si sednete, nebo ne. Nemusí to být text na první dobrou, vracejte, dokud nejste spokojení. Pokud ale komunikace vázne hned zpočátku, celá spolupráce bude velkou osinou v zadku pro obě strany.
  • Nechte si udělat časový/cenový odhad. Opravdu se nedejte uchlácholit tím, že "se uvidí až v průběhu psaní". Pokud se copík s odhadem sekne, nic mu nebrání vám napsat, proč je potřeba počítat s vyšší částkou a kde ten čas tak narostl a proč. Sama když jsem v úzkých u odhadu, dávám klientovi maximální finanční hranici, kterou za žádnou cenu nepřesáhnu.
  • Najmout copywritera za 300 korun na hodinu, nebo profíka účtujícího si dva litry? Obě varianty se vyplatí, pokud narazíte na empatického copywritera. Pokud se vás pisálek na nic nezeptá a začne sypat písmenka do dokumentu, koledujete si o zbytečně vyhozené peníze...


Přečtěte si také:


Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?