Kolik textu obsahuje váš web?

26.04.2017

"Já mám jen malej e-shop, to budete mít napsaný hned!" Heleďte... ani ne! Na webových stránkách se textu válí hromada, i na těch minimalistických. Koukejte!

V prvním článku Co je webový copywriting? To pochopí i vaše babička jsem popsala, co copywriter dělá a jak pracuje. V tomto článku sepisuju seznam textů, které se vyskytují prakticky na každém webu + na kterých webech se mi líbí. Máte tak přehled, na co při textaci nezapomenout Ať už si stránky píšete sami, nebo se svěřujete do odborných copy rukou.

Menu

Jasná navigace může vypadat jinak než Domů/E-shop/O nás/Kontakt. Kreativita se cení i tady, ale nejdůležitější je snadná pochopitelnost pro návštěvníka a SEO.

Inspirace
I do / I did / I am - bohužel už na neexistujícím webu, ale přišlo mi to geniální
Woox.cz - klidně si dovolil dát hardware do menu, protože tomu cílovka rozumí nebo přinejmenším bude zvědavá, co to je zas za kulišárnu 

Slogan nebo motto

Krátce a jasně vyjádřit, co vlastně děláte a kdo jste. Aby si vás zapamatovali a věděli, v čem tkví vaše poselství. Nebo třeba jestli s váma bude prča. 

Inspirace

HouseofŘezáč.com - "Měníme chaos webů v pevný řád" 

Losekoot.cz - "Vidím svět ve větách"
Hanibal.cz - "Na hory a dál"

Kategorie a jejich popisky

Trénink ve slovech nadřazených zakoušejí obchody s potravinami on-line.

Inspirace
Zoot.cz - no jo, pořád propíraný e-shop a pořád dobrý
Kosik.cz - pro mě nejpřehlednější obchod s jídlem, tady nejde kliknout vedle

Popisky produktů/služeb

Všechny informace o velikosti, mírách, materiálu... ideálně zabalené do hezkých slov. Respektive v tónu komunikace, jak ji máte nastavenou. 

Inspirace
Zoot.cz - spousta fotek, info od velikosti po materiál, k tomu trochu atmošky
WOOX.cz - držkatý copywriting neztrácí formu ani v popiscích
Econea.cz - buďte eko hrdinou, stačí malý krůček

Potvrzovací a chybové hlášky

"Děkujeme za odeslání objednávky..."
"Sakra, něco se porouchalo...."

Nenechte návštěvníka vyhnít a veďte ho slovem dál. V lepším případě bude pátrat sám ("Napíšou mi mail s číslem účtu, nebo si teď musím opsat údaje k platbě?").

V horším (a pravděpodobnějším) vás zavře a už na web nepřijde.

Buttony

"Přidat do košíku", "Odeslat"... Prostě tlačítka s naprosto jasným sdělením, aby to pochopil i debil.

Inspirace
Cvičky.cz - místo košíku mají krabici. Bohužel musíte nejdřív vybrat velikost.:/
Rohlik.cz - všechny buttony i prolinky mají na super místě


Blog

Obsah a články, které podpoří značku a ještě nasbírá klíčová slova po cestě.

Inspirace
TravelBible - pokud jste ještě nečetli, mají ukázku zdarma ke stažení
Naučmese - náhled do zákulisí a podpora značky. Srdíčka, sluníčka!

Chcete psát blog? Přihlaste se na můj kurz
Jak na firemní blog: Jak začít psát a vytrvat »

O nás

Dynamická firma a kvalitní služby šité na míru? To vem čert. Tady prozrazujete svoje hodnoty a proč děláte svoji práci.

Inspirace
Mulier - buď je milujete, nebo nenávidíte
Lush - jasná filozofie, která hypnotizuje nejen vegany a ekonácky

Kontakt

Otevírací hodiny, mapa a návod, jak se neztratit. Případně formulář.

Inspirace
Fisaf.cz - hned v(id)íte, na koho se obrátit
Holkanatext - jedno sólíčko si tu dám, že jo...

Pop-up okno

Takové to okno, co na vás vyskočí... a vy ho obvykle zavřete. Dobrá textace ale zabrání tomu, aby vaši návštěvníci zmáčkli křížek.

Inspirace
Korálky.cz - slevě se nedá odolat
Clipsan.com - tady vám přihodí článek ke kafíčku a jinak nebudou otravovat 
Feedo.cz - když jazyk webu huláká i z okna


Cookies "hlášení"

Používáním sušenek na webu souhlasíte s tím, že zjistíme velikost vašeho spodního prádla nebo že vám nestojí...

Inspirace

NordicDay - rádi povolíte sledování cookies, když vám to podají takhle něžně
AquaTravel - sledování cookies je neba a od podlahy se k tomu vyjádří :)


Povinné hlášení pro úřady

Jako živnostník/firma musíte mít na stránkách uvedené IČO (případně DIČ) a místo úřadu, kde jste vedení. Hodí se taky info, zda jste plátce DPH.

Inspirace
Ottocopy - můj platonický copyidol to božsky heknul
Holkanatext - ještě jedno sólíčko, které si nemůžu odpustit


Patička

Místo nudy praktické info, rozcestník a kontakt na sociální sítě (když už návštěvník došel na konec stránky a nic od vás nechce, aspoň na ten Fejsbůček se podívá).

Inspirace
VeseláTkanička.cz - tón komunikace tady prostě ladí!
Fler.cz - všechno potřebné info a navíc přehledně rozdělené
Favi.cz - vy už chcete jít? ale oni mají ještě appku a ještě jste neviděli ložnice...

A toho textu je ještě víc!

Zásah copywriter přesahuje i do dalších kanálů

  • notifikační e-maily ("Děkujeme za registraci", "Ztracené heslo"..)
  • newslettery ("Končí DNES: 50% sleva na školení Excelu")
  • e-booky ("Stáhněte si zdarma 10 rad, jak ušetřit na energiích")
  • sociální sítě (pokud jste holka na text a děláte i statusy...)


VERDIKT?

Hergot, je toho dost! Ale schopných copywriterů taky a já vám je chci ukázat. Takže se těšte na další články, kde se budu věnovat každé části webu, jako jsem to udělala u chybové hlášky.

Copywritingu zdar!

P.S. Líbilo? Sdílejte článek svým copyfriends!

Přečtěte si také: 

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?

Home office je dar i prokletí. Mívám dny, kdy vyluxuju celý byt i ledničku, zato nenapíšu ani čárku. Proto hledám ideální café-office, kde mě nakrmí, napojí a neotravují každou půlhodinu (a zároveň mě nenutí jíst jeden muffin za druhým). V jaké pražské kavárně a restauraci se potkáme?