Neobyčejná 404: Weby, kde chybová hláška pobaví

14.04.2017

Natextujte chybovou hlášku originálnějc než jen 404 - NIC NENALEZENO. Jak tuto stránku pojaly některé weby? Který z nich získává bludišťáka za nejlepší 404?

Jako web doufáte, že návštěvník se na tuhle stránku nikdy nedostane. Když už se ale tak stane, využijte šance a znovu návštěvníka zaháčkujte. Zmírníte jeho otrávenost, udržíte jeho pozornost a přimějete ho, aby okno nezavřel a dal webu druhou šanci. Což je z pohledu copywritingu důvod, proč chybovou hlášku textovat a dát si na ní kurňa záležet.

Vybrala jsem několik kousků, které mě připadají copywritersky (ne)zdařilé. Co vy na to?


Nordic Day

Můj oblíbený NordicDay vsadil na hlášku z Hamleta. Dává vám možnost začít znovu od kategorií, které na vás zírají i v levém sloupci. A když už jste se ocitli na neznámé stránce, aspoň vám ukazují novinky z e-shopu. 

Stránka vypadá jako každá jiná na e-shopu, rozvržením do tří sloupců vás stále nepouští z dosahu. Vlastně dost nepřehledné a nevím, kam kliknout dřív. Každopádně tuhle 404 nezavřu.

Emimino.cz

Něco z vlastní zahrádky - chybovou hlášku eMimina jsem textovala já. :) Ve 404 jsme využiili loga eMimiňáčka a dali mu jiný ksichtík. Zachovali jsme jazyk, přidali vyhledávání i návod, co s tím.
S odstupem vidím, že texty jsou moc dlouhé a hlavně graficky by to chtělo zlepšit.

Modrý koník

Modrý Koník míval ve své 404 své vlastní logo houpacího koně, který se opravdu houpal! Chybovou hlášku se ale rozhodli změnit a očividně se inspirovali eMiminem, páč se objevila hned pár měsíců potom. Palec nahoru za lepší grafiku.

Docela sympatické jsou populární sekce. Já osobně bych se ale stejně vracela přes menu nahoře.

ZOOT

Jednu z nejvtipnějších chybových hlášek uvidíte na e-shopu Zoot. Obrázek zaujme na první pohled a ve spojením s nadpisem se pobavíte, i kdybyste ten zbytek nedočetli.

K zorientování máte celé původní menu, navíc vás ZOOT posílá jednosměrkou na hlavní stranu.

Holka na text

A ještě jedno potrefeníčko do vlastních řad. Když se ztratíte na tomhle webu, dávám vám tři možnosti, kam dál. Modří už vědí, že to jsou stejná tlačítka jako na home page Holkanatext.cz.

Obvykle přidávaný kontakt tu nezmiňuju. Prostě si nedělám iluze, že by návštěvník trávil minutu svého času starostlivým mailem. "Jééé musím jí říct, že se mi to nezobrazuje!"

A vítězem o nejlepší 404 se stává... 

... CestujLevně.cz. Bluďišťáka získávají za zachování webového jazyka (obrázek mapy, sloveso ztratit se, spojení výlet na blind). Dokonce si elegantně ponechali označení 404, aby měl programátor hned jasno.

Verdikt

Zdá se to jako kosmetická blbinka. Pravda... stránka 404 často slouží k dotvoření image, ale hlavně má pomoct ztracenému návštěvníkovi v orientaci webem. Proto mě docela překvapilo, že třeba IKEA si svou chybovou hlášku ještě nenatextovalo. (edit srpen 2017 - už ji má i IKEA!)


A jaké chybové hlášky zaujaly vás? Napište mi nebo přidejte koment na FB Copywriterské nebe a peklo.

Přečtěte si také:

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?