1) Bojíte se pochválit.
Vyrábíte ekologický nábytek, fotíte lidi jako ze žurnálu nebo prodáváte nejlepší sportovní vybavení široko daleko? Fajn a jak je to znát z vašeho webu? Píšete hned na první stránce, v čem jste lepší než konkurence?
Bohužel Češi trpí příliš velkou skromností - nejspíš proto, že nám od mala vštěpovali rčení, že SAMOCHVÁLA SMRDÍ. Jenže kvůli tomu teď nejsme schopni říct (nebo nedejbože napsat), že v něčem vynikáme víc než většina lidí.
Nedá se nic dělat, je na čase posílit vlastní sebevědomí. Přestaňte brát fakta jako vytahování se, protože skromnost na webu zabíjí jeho původní záměr - tedy propagaci vašeho podnikání. Jakmile si však zvyknete na psané vyjádření, v čem jste dobří, zvládnete své přednosti vyslovit i nahlas. Takové sebevědomí se hodí v pracovním i osobním životě.
2) Mluvíte trpným rodem.
byly vytvořeny... jsou určeny... budou nalezeny
Školy a korporáty nás vycvičily, bez čeho se neobejde slušná psaná komunikace: "Chceš vypadat chytřeji? Šoupni tam trpný rod!"
Jenže ten vhodně zapadá do akademické sféry. Do online prostředí se hodí zhruba tak jako večerní róba na tropickou pláž - místní surfaři nepochopí, na co si to hrajete.
Za trpný rod se neschovávejte, protože větší autoritu v oboru z vás opravdu neudělá.
PŘÍKLAD, JAK NE
Naše výrobky jsou vyráběny vždy z nejlepších dostupných surovin. Jedná se tak o čistě přírodní produkt. Naším cílem je, abyste z našich výrobků měli stejnou radost jako my.
Tohle totálně obecné tvrzení by sedělo na každý druhý web. Není z něj jasné, co děláte, koho oslovujete či co je vaším záměrem. I když jsem si zrovna tento příklad vymyslela, podobný odstavec bohužel najdete na mnoha webových stránkách. Jaký máte pocit, když si věty přečtete nahlas? Řekli byste něco takového nahlas při osobním kontaktu?
3) Okecáváte to.
Máte na webu spoustu textů a návštěvníkovi trvá dost dlouho, než vás vůbec pochopí? Tadááá, zavírá a přechází ke konkurenci, kde na první dobrou porozumí. I to je síla špatného/dobrého copywritingu.
On-line prostředí je kruté jako Cruella k dalmatinům. Lidi vám zkrátka nedají čas, abyste je přesvědčili. Nečtou vaše texty jako knihu. Místo toho vyhledávají, scrollují a také nemilosrdně zavírají.
A mimochodem, pryč jsou ty časy, kdy jste klíčovými frázemi nacpali web až k prasknutí. K tomu využijte spíš blog, popisky produktů nebo popisky kategorie, nikoliv home page vašeho webu.
Proto budete vy nebo váš copywriter hledat to nejkratší možné a nejvýstižnější vyjádření - o kterém si řeknete TO JE PŘESNĚ ONO. To samé si pak řekne vaše cílová skupina.
PŘÍKLAD, JAK ANO