Skromný web: 3 znaky, že se za sebe stydíte

02.04.2019

Jak na první pohled poznáte, že trpíte nízkým sebevědomím v podnikání a že se bojíte propagovat sami sebe? A proč pak mají návštěvníci vašeho webu pocit, že s nimi hrajete na schovku?

Nehodlám si tady hrát na psycholožku webu. Jen upozorním na základní znaky, podle kterých zaručeně poznáte "skromný" web a hlavně jeho skromného majitele. Následující body zazněly také na festivalu MamaFest 2019 na mé přednášce Váš web má nízké sebevědomí.


1) Bojíte se pochválit.

Vyrábíte ekologický nábytek, fotíte lidi jako ze žurnálu nebo prodáváte nejlepší sportovní vybavení široko daleko? Fajn a jak je to znát z vašeho webu? Píšete hned na první stránce, v čem jste lepší než konkurence?

Bohužel Češi trpí příliš velkou skromností - nejspíš proto, že nám od mala vštěpovali rčení, že SAMOCHVÁLA SMRDÍ. Jenže kvůli tomu teď nejsme schopni říct (nebo nedejbože napsat), že v něčem vynikáme víc než většina lidí.

Nedá se nic dělat, je na čase posílit vlastní sebevědomí. Přestaňte brát fakta jako vytahování se, protože skromnost na webu zabíjí jeho původní záměr - tedy propagaci vašeho podnikání. Jakmile si však zvyknete na psané vyjádření, v čem jste dobří, zvládnete své přednosti vyslovit i nahlas. Takové sebevědomí se hodí v pracovním i osobním životě.

2) Mluvíte trpným rodem.

byly vytvořeny... jsou určeny... budou nalezeny

Školy a korporáty nás vycvičily, bez čeho se neobejde slušná psaná komunikace: "Chceš vypadat chytřeji? Šoupni tam trpný rod!"

Jenže ten vhodně zapadá do akademické sféry. Do online prostředí se hodí zhruba tak jako večerní róba na tropickou pláž - místní surfaři nepochopí, na co si to hrajete.

Za trpný rod se neschovávejte, protože větší autoritu v oboru z vás opravdu neudělá.

PŘÍKLAD, JAK NE

Naše výrobky jsou vyráběny vždy z nejlepších dostupných surovin. Jedná se tak o čistě přírodní produkt. Naším cílem je, abyste z našich výrobků měli stejnou radost jako my.

Tohle totálně obecné tvrzení by sedělo na každý druhý web. Není z něj jasné, co děláte, koho oslovujete či co je vaším záměrem. I když jsem si zrovna tento příklad vymyslela, podobný odstavec bohužel najdete na mnoha webových stránkách. Jaký máte pocit, když si věty přečtete nahlas? Řekli byste něco takového nahlas při osobním kontaktu?


3) Okecáváte to.

Máte na webu spoustu textů a návštěvníkovi trvá dost dlouho, než vás vůbec pochopí? Tadááá, zavírá a přechází ke konkurenci, kde na první dobrou porozumí. I to je síla špatného/dobrého copywritingu.

On-line prostředí je kruté jako Cruella k dalmatinům. Lidi vám zkrátka nedají čas, abyste je přesvědčili. Nečtou vaše texty jako knihu. Místo toho vyhledávají, scrollují a také nemilosrdně zavírají.

A mimochodem, pryč jsou ty časy, kdy jste klíčovými frázemi nacpali web až k prasknutí. K tomu využijte spíš blog, popisky produktů nebo popisky kategorie, nikoliv home page vašeho webu.

Proto budete vy nebo váš copywriter hledat to nejkratší možné a nejvýstižnější vyjádření - o kterém si řeknete TO JE PŘESNĚ ONO. To samé si pak řekne vaše cílová skupina.

PŘÍKLAD, JAK ANO

zdroj: Mulier.cz
zdroj: Mulier.cz

Zásuvky Mulier nejsou takoví sluníčkáři jako třeba IKEA! Profilují se tvrzením toho, čím nejsou. Možná vám proto znějí příliš nabubřele nebo kontroverzně... a tak to přesně chtěli. V několika větách naprosto jasně vyjádřili, co dělají a čím lákají svou cílovou skupinu. Zároveň tak odrazují všechny ostatní.

Závěr: Tipy, jak dodat webu sebevědomí

Tak a co teď s tím, jestli jste se v předchozích bodech našli? Vezměte do ruky diktafon a zaznamenejte všechny odpovědi, které vás k vašemu podnikání napadnou k těmto otázkám:

  1. Řekněte mu jednou větou, co děláte.
  2. Zodpovězte, proč děláte to, co děláte. 
  3. Dodejte, na co si při podnikání potrpíte (pokud z vás lezou jen obecné fráze, zeptejte se opačně: Co vám v žádném případě nesmí přes práh?).
  4. Přečtěte si své texty nahlas, měly by znít přirozeně. Pokud se při čtení oklepete, že zníte jako stroj, zkuste je na diktafon přemluvit, dokud nebudou lidské.


P.S.
Ty nejlepší hlášky často padají mimo kancelář, třeba po první sklence vína. ;)



Přečtěte si také:

Jak na první pohled poznáte, že trpíte nízkým sebevědomím v podnikání a že se bojíte propagovat sami sebe? A proč pak mají návštěvníci vašeho webu pocit, že s nimi hrajete na schovku?

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš...