Webový zlozvyk, který vás schovává před zákazníky

22.11.2018

Možná znáte situaci, kdy potřebujete zjistit, do kdy mají otevřeno na poště nebo v pizzerii... a trvá to odpudivě dlouho!

Spousta webů má jednu věc společnou - brzdí svého návštěvníka od kroku, po kterém přitom nejvíc touží, aby udělal. Kliknul na KONTAKTUJTE NÁS. Místo toho si syslí hluboko v útrobách svou adresu, otevírací dobu, mail nebo telefon.

Jenže uživatelé nebaví hra na Sherlocka. Když jim kontakt schováte na několik kliků, zvyšujete pouze šanci jejich brzkého odchodu z webu. Přitom uživatelské užívání můžete výrazně zlepšit jednoduchými kroky.

Pohádka o pečlivě ukrytém kontaktu

Byl jednou jeden kontakt, kterého král ukryl hluboko do webu... Princezna se ho odvážně vydala hledat a dlouhé minuty nakoukávala do všech komnat webového hradu. Dlouho jí trvalo, než na něj narazila... a když se tak stalo, už ho vlastně nepotřebovala. A tak zavřela okno prohlížeče.

Tady jsem!

Prezentační stránka má jeden základní účel - nalákat ke kontaktování potenciálního zákazníka, aby mohlo dojít ke skutečné spolupráci či skutečnému poskytování služeb. Takový typ webu může potřebovat například ilustrátorka, masér, jógové centrum, kamnář nebo výrobce obalových materiálů na míru.

Tyto stránky dostávají podnikatele/firmu dostat do kontaktu se zákazníkem. A právě proto provozovny, prodejny a služby všeho druhu potřebují KONTAKT postavit na první místo priorit... samozřejmě s citem a s přihlédnutím na odbornost, jak popíšu níže. Například u švadleny si můžu přečíst, co píše na blogu, ale její psaní je mi k ničemu, když zrovna potřebuju zkrátit kalhoty (což je hlavní účel jejího podnikání). V tu chvíli je pro mě rozhodující adresa a otevírací doba, abych za ní fyzicky přišla a utratila peníze za její služby

Tipy pro inspiraci, jak na kontakt

1) Tátův sad Rodinná firma vyrábějící cidery má rozkošný web, kde vám na férovku prozradí, koho a jak kontaktovat. Kontakty najdete poslušně vpravo v přehledném hlavním menu.

2) CoffeeCat Tato geniálně jednoduchá stránka mě nadchla o to víc, že je právě ve výstavbě. Design se skvěle hodí k tematice kavárny + obsahuje výzvu k návštěvě + rovnou víte, od kdy do kdy mají otevřeno. Chybí akorát řádek s adresou.

3) Holka na text Tento web, na kterém právě jste, je typicky prezentační - aby oslovil toho, kdo shání copywritera nebo redaktora na volné noze. Může mě tedy sebevíc těšit, že právě čtete můj blog, který funguje jako jakási výkladní skříň... ale ve finále mě živí klient, který se mi přes web/blog ozve a domluvíme se na spolupráci.

Kontakt na mě tedy protkávám celým svým webem. Najdete ho v patičce, v sekci Kontakt (obrázek níže) a některých dalších částech, kde se objevuje výzva Napište mi. V kontaktní části chci návštěvníkovi maximálně ulehčit poslání zprávy, proto tu objevíte jednoduchý formulář rovnou k vyplnění. Ani nemusí kopírovat můj mail... tadááá, odesláno!


Finiš: Snadné triky pro prezentační web

  • Dejte kontakt do patičky - Mail, telefon nebo adresu podle typu vašeho podnikání. Návštěvník informace uvidí, ať se ocitne na jakékoliv stránce webu.
  • Kontakt umistěte jako poslední položku v menu (vpravo na desktopu, dole v mobilní verzi). Lidské oko ho tam totiž podvědomě hledá.
  • Mějte viditelně na hlavní stránce otevírací dobu a adresu, pokud jste provozovna nebo pracujete v určité hodiny (platí pro zmíněné švadleny, kavárny, služby a zakázky na míru atd.) Zákazníka nedržte zbytečně na webu, když přišel pro jednu jedinou informaci. Teprve jeho fyzická návštěva pro vás znamená peníze. 
  • Uzpůsobte si web podle sebe. Pokud odmítáte po večerech odepisovat na maily, vykašlete se na e-mailový formulář a výzvy k napsání zprávy. Zveřejněte své číslo a napište hodiny, kdy jste k zastižení na drátě.

Co e-shop a kontakt?

Internetové obchody by měli mít taktéž kontakt viditelně, ale bez kladení takového důrazu jako u prezentačního webu. Jako majitel e-shopu zřejmě nemínite trčet na telefonu a odpovídat na otázky, namísto abyste odesílali zboží a inkasovali zisku. Takže čím víc zákazník zvládne sám, tím lépe pro vás.

Mně osobně se líbí řešení e-shopu Rybízák.cz, pro který píšu. Kontakt úplně sebrali z hlavního menu a raději umistili kompletní kontaktní box nad patičku. Kromě klasických informací tu najdete odkaz na časté otázky - ty jsou skvělým filtrem na opakující se dotazy.

A co sociální sítě?

Bacha na ně. Velkým poutáním na obsah "socek" byste přesunuli pozornost zákazníka od vašeho webu do spárů Facebooku/Instagramu/Twitteru. Prokrastinační nástroje je lepší prezentovat malou ikonkou v hlavičce nebo v patičce webu.

Na atraktivní obsah lákejte až ve chvíli, kdy návštěvník míří k opuštění webu. Přes sociální sítě s vámi zůstane nenápadně v kontaktu...


Přečtěte si také:

Bylo by bláhové si myslet, že se náš nový copywriter rovnou pustí do psaní - ze všeho nejdřív totiž potřebuje získat souvislosti. Jak funguje firma a v čem je tak speciální? V čem je háček a kde to nejvíc vázne? Čeho vlastně chcete textem na webu dosáhnout (nebo jestli se na to teprv musí přijít)? Co všechno obsahuje váš dosavadní...

"Přihlaste si novinky z našeho webu." Nezní náhodou takhle váš subscribe box (takový to okýnko, kde se lidi upisují k vašemu newsletteru)? A jak ho dělat zábavnější a hlavně efektivnější, ať se Mailchimp prohýbá novými kontakty?